Preply araştırdı: Z ve Y kuşaklarının beklentileri ve öğrenme alışkanlıkları
10 yılı aşkın süredir dünyanın dört bir yanında yabancı dil öğrenmek isteyenlerle nitelikli dil öğretmenlerini bir araya getiren yabancı dil öğrenme platformu Preply, hızlı bir dönüşüm dönemini ön saflarda yaşayan Z ve Y kuşaklarının beklenti ve öğrenme alışkanlıklarının nasıl değiştiğini araştıran bir çalışmaya imza attı. Avrupa, Asya, Kuzey ve Güney Amerika’da, Türkiye’nin de olduğu 9 farklı coğrafyada 5.400’den fazla yetişkinle yürütülen Preply Kuşaklar Arası Beklenti ve Öğrenme Alışkanlıkları Araştırması’nda farklı coğrafyalardaki farklı kuşakların hayattan beklentileri, Türkiye’deki gençlerin öncelikleri, profesyonel yetişkinlerin iş hayatına dair hedefleri, yapay zekanın ülke ve kuşak bazında benimsenme oranları araştırıldı.
Araştırma yazarları, küresel salgın hastalıklar, ekonomik darboğazlar, yapay zeka gibi teknoloji gelişmeleri ve bölgesel çatışmalarla şekillenen son dört yılda, Z ve Y kuşaklarının beklentilerinin de bu değişmelerle farklılaştığı varsayımını test etti.
ORTAK BEKLENTİ FİNANSAL İSTİKRAR
Preply Kuşaklar Arası Beklenti ve Öğrenme Alışkanlıkları Araştırması’na katılanların %61’i, finansal istikrarı hayatlarındaki en önemli üç hedeften biri olarak saydı. Finansal istikrar başlığını aile ile geçirilen zaman ve fiziksel sağlık başlıkları izledi. Arjantin, Japonya, Güney Kore finansal istikrara en çok odaklanan ülkeler arasında yer alırken, Türkiye’deki Z ve Y kuşaklarının en önemli yaşam beklentisi, kariyer gelişimi olarak öne çıktı. Kariyer ve finansal istikrarın yanı sıra, aile ve arkadaşlarla daha çok vakit geçirmek ve fiziksel sağlık da, küresel trendlerle paralel olarak Türkiye’deki Z ve Y kuşaklarının öncelikleri arasında ilk sıralarda yer aldı.
Öte yandan Türkiye’deki 5 kişiden ikisi, kariyere ve iş hayatına dair öncelikleri arasında “kendi işini kurmak” başlığını saydı. Katılımcıların %66’sı finansal istikrarı iş hayatına dair en büyük önceliği sayarken, Türkiye, Arjantin ve Meksika, girişimci ruhun en yüksek olduğu ilk üç ülke olarak sıralandı. Türkiye’de çalışma hayatında önemli roller üstlenen Z kuşağı ve milenyaller, yaptıkları işlerle başarı elde etmeyi kariyer hedeflerinin üçüncüsü olarak konumlandırdı. Online Almanca kursu almanın yenilikçi ve erişilebilir yolunu sunan Preply’nin araştırmacıları, finansal istikrarın öne çıkmasını, son iki yılda küresel ekonomik büyümenin yavaşlamasına ve yaşama maliyetlerinin dünyanın her yerinde artmasına bağladı.
TÜRKİYE YAPAY ZEKA ADAPTASYONUNDA LİDER
Son dönemde beklentilere yön veren en önemli gelişmelerden biri olan, kariyer hedeflerini gözden geçirmeye sebep olan yapay zeka da Preply araştırmasının odak noktalarından biriydi. Yapay zeka benimsemesinin güncel durumunu 5.400 katılımcıyla araştıran Preply, katılımcıların %54’ünün aktif olarak yapay zeka asistanlarını kullandığını tespit etti. Bu rakam Z kuşağında %59’a çıkarken, Y kuşağında ise her iki kişiden biri yapay zekadan yararlandığını vurguladı.
Türkiye, araştırmanın yapıldığı dokuz ülke içinde yapay zeka kullanımında %61’lik oranla ilk sırada konumlandı. Yapay zeka teknolojisini en hızlı ve en çok benimseyen ülke olan Türkiye’de katılımcılar, kuşak fark etmeksizin yapay zekayı en çok iş amaçları için kullandıklarını ifade etti. Türkiye, en güncel yapay zeka araçlarının kullanımında ABD, Almanya, İspanya, Polonya, Meksika, Arjantin, Japonya ve Güney Kore’yi geride bıraktı.
KARİYER GELİŞİMİ İÇİN YABANCI DİL VE YAPAY ZEKA UYGLAMALARI ÖNE ÇIKIYOR
Küreselleşmenin sınırlarının yeniden çizildiği, nitelikli işgücü ihtiyacının arttığı, yapay zekadaki ilerleme hızının bazı meslekleri saf dışı bırakması risklerinin ortaya çıktığı yeni dönemde, araştırma katılımcılarının profesyonel gelişimleri için attığı adımlar da yeniden şekillendi. Yapay zekadaki gelişme ivmesine rağmen katılımcıların %29’u, profesyonel gelişimlerini desteklemek için ders alarak ya da kendi başlarına dil öğrendiklerini söyledi. Yapay zeka araçlarının nasıl kullanılacağını öğrenenlerin oranı %22 ile ikinci sırada konumlanırken, beş kişiden biri (%20) teknoloji becerileri kazandığını dile getirdi.
Öte yandan Türkiye’den araştırmaya katılan dört kişiden üçü, aktif olarak yabancı dil öğrendiğini söyledi. Türklerin yabancı dil öğrenmek için tercih ettikleri yollar içinde pratik yaparak öğrenme (%27) ve yüz yüze özel derslerle öğrenme (%22) öne çıktı. Ayrıca beş kişiden biri, online video izleyerek yabancı dil öğrenme yöntemini tercih ettiğini de söyledi. Online video izleyerek ve yüz yüze özel derslerle yabancı dil öğrenmek, 9 ülkede, tüm kuşaklarda en çok öne çıkan öğrenme yöntemleri arasında sayıldı. Yapay zeka ile dil öğrenme ise %7’lik oranla tüm dünyada en az tercih edilen yöntem oldu.
9 ÜLKEDEN 5400 KİŞİ KATILDI
50 farklı dilde, 44 bini aşkın yabancı dil öğretmenini tek platformda toplayan online yabancı dil öğrenme uygulaması Preply tarafından hazırlanan araştırmaya 9 ülkeden 5.400 kişi katıldı. 18-29 yaş aralığındaki kişilerin Z kuşağı, 30-43 yaş aralığındaki katılımcıların ise Milenyaller veya Y kuşağı olarak sınıflandırıldığı araştırmada tüm dünyada boş zaman aktiviteleri içinde en çok tercih edilen aktivite, film, dizi veya program izlemek olarak öne çıktı. Yalnızca Polonya’daki katılımcılar, boş zamanlarında daha çok yemek yapmayı tercih ettiklerini söyledi. Türkiye’deki katılımcıların boş zaman aktiviteleri içinde film ve dizi izleme başlığını, alışveriş yapmak ve oyun oynamak izledi.
Online Almanca kursu arayanların diledikleri öğretmenle, evlerinin konforunda Almanca konuşma pratiği yapabildikleri bir platform sunan Preply’nin araştırmacıları, Kuşaklar Arası Beklenti ve Öğrenme Alışkanlıkları Araştırması’nın tamamını Preply Blog’da yayımladı.
(BÜLTEN)